Kontaktinė informacija:
Telefonas: 8 668 00 000
El. paštas: info@seimospsichologas.lt


Kalvarijų g. 1
LT-09310, Vilnius, Lietuva
mapŽemėlapis..

Nr.9. Kaip apibūdintumėte santykius su partneriu?
  •  Puikūs
  •  Labai geri
  •  Geri
  •  Prasti
  •  Blogi
Rezultatai
Tas, kuris neturi tikslo, neranda džiaugsmo jokioje veikloje. - Dž. Leopardis

Pavasarinė depresija

Jei pavasarį staiga apima noras viską mesti ir kur nors išvažiuoti, reikia bėgti ne į kelionių agentūrą, o pagalvoti, kaip deramai priimti mus aplankiusią viešnią – sezoninę depresiją.

 

Kas toji viešnia – sezoninė depresija – ir kaip ji atrodo?

Sezonine depresija vadinamas nuotaikos pablogėjimas ir darbingumo sumažėjimas, susijęs su tam tikru metų laiku. Skiriamos rudeninė, žieminė ir pavasarinė depresijos. Rudenį ir žiemą pati gamta sąlygoja prastą nuotaiką: apniukęs oras, šaltis, šviesos trūkumas. Tačiau žodžiai „pavasaris“ ir „depresija“ iš pirmo žvilgsnio atrodo sunkiai suderinami. Iš žiemos miego bunda gamta, tirpsta sniegas, vis ryškiau šviečia saulutė, pasigirsta pirmieji paukštelių balsai... Belieka tik džiaugtis, bet štai žmogų apima prislėgta nuotaika, liūdesys, erzina įprasti dalykai, apima mieguistumas arba, atvirkščiai, pasireiškia nemiga, jaučiamas silpnumas ir nuolatinis nuovargis.

Pasaulio mokslininkai teigia, kad pavasarinės depresijos požymius pajunta kas antras suaugęs planetos gyventojas.

 

Kodėl mus aplanko pavasarinė depresija?

Pavasaris – tai pereinamasis periodas tarp žiemos ir šiltos vasaros. Viena vertus, tai – pabudimas iš žiemos snaudulio, kita vertus – tai nestabilus periodas: lyg ir nešalta, bet ir nešilta, tai lyja, tai šviečia saulė. Tokios oro permainos net ir patį sveikiausią žmogų gali „išmušti iš vėžių“.

Įtakos turi ir pavasarinė vitaminų stoka, kuri taipogi daro atitinkamą poveikį mūsų organizmui.

Daugeliui žmonių pavasarį paūmėja chroniškos ligos, ima skaudėti sąnarius, nugarą ar kitas kūno vietas.

Nereikia pamiršti ir saulutės poveikio – šviesa aktyvina hormonų gamybą, kas gali sąlygoti hormonų audras, o moters organizmas ypatingai jautrus tokiems pokyčiams.

Pavasarinis nuotaikos pablogėjimas aiškinamas ir tuo, kad pavasarį žmogus stipriau pajunta kontrastą tarp gamtos ir savęs: gamta keičiasi ir tuo pačiu lyg įpareigoja patį žmogų keistis.

Kokios priežastys bebūtų, visas jas galima pavadinti vienu žodžiu – POKYČIAI.

Ne paslaptis, kad pokyčiai (pozityvūs ar negatyvūs), sukelia stresą, natūralią žmogaus reakciją į pasikeitimus.

Taigi, pavasarinė depresija – tai pokyčių (klimato, gamtos, aprangos ir pan.) sukelto streso pasekmė. Ar pasireikš sezoninė depresija, priklauso nuo mūsų pasirengimo priimti pokyčius.

Mums atrodo, kad ištisą žiemą laukiame pavasario, po to vasaros, tarsi psichologiškai tam ruošiamės. Tačiau tai tik iliuzija, nes tikrovėje mes priprantame prie žiemos, šiltų ir sunkių rūbų, apsnigtų gatvių, šaltų ir ilgų naktų. Ir kai tik mes imame susigyventi su žiemos šalčiais, ateina pavasaris! Štai ir stresas organizmui...

 

Kuo vaišinti nekviestą viešnią, kad per ilgai neužsibūtų?

Patiekalas Nr. 1 „Kuo susirgai, tuo ir gydykis“

Jau išsiaiškinom, kad pavasarinė depresija tiesiogiai susijusi su stresu. Visais laikais geriausias ginklas kovoje su stresu buvo dirbtinis stresas, t.y. sąmoningai žmogaus sukurta nauja, nestandartinė situacija, kurioje būnant jaučiamas jaudulys. Dažniausiai žmonėms stresą kelia viešas kalbėjimas, bendravimas su nepažįstamaisiais, mokymasis grupėje ar su mokytoju, ekstremalus sportas, kelionės į nepažįstamas vietas ir t.t. Visgi tai gana individualu ir priklauso nuo mūsų ankstesnio patyrimo.

Tad mūsų užduotis - susirasti tokią veiklą, kuri mums būtų iššūkis ir kuri keltų jaudulį. Kaip sakoma patarlėje „Kuo susirgai, tuo ir gydykis“. Pavyzdžiui, pensijinio amžiaus moteris, kurios dienotvarkę galima apibūdinti keliais teiginiais: ryte – parduotuvė, dieną – namų ruoša, vakare – publicistinės laidos, užsirašo į senjorų šokių kolektyvą. Ir štai kievienoje repeticijoje moteris gauna pozityvaus streso „porciją“: reikia susipažinti su naujais žmonėmis, išmokti šokių žingsnelius, ką jau bekalbėti apie artėjančio koncerto jaudulį!

Yra daugybė būdų sukelti sau stresą. Dar vienas pavyzdys - moteris, kurios gyvenimas „telpa“ į tris žodžius: „darbas, namai, vaikai“, nusprendžia prisijungti prie labdaros organizacijos veiklos ir kiekvieną penktadienio vakarą vesti bendravimo užsiėmimus rizikos šeimų vaikams.

Tik neverskite savęs būtinai čia ir dabar ką nors naujo sugalvoti. Tegul viskas vyksta spontaniškai, tegul širdis parodo kelią. Štai einate gatve namo ir ant pastato matote iškabą „Vairavimo kursai“. Suvirpėjo širdis? Tuomet nepraeikite pro šalį.

Patiekalas Nr. 2 „Nėra to blogo, kas neišeitų į gerą“

Mūsų gyvenime labai retai pasitaiko dalykų, kurie būtų vienareikšmiškai „geri“ arba vienareikšmiškai „blogi“. Dažniausiai viskas priklauso nuo požiūrio.

Atliksime vieną pratimą. Paimkite lapą popieriaus ir rašiklį. Kairėje pusėje surašykite tuos dalykus, kurie Jums kelia teigiamas emocijas, o dešinėje – tuos, kurie sukelia neigiamas emocijas. Pavyzdžiui, galite pastebėti, kad būtent nemalonumai darbe sukelia Jums liūdesį, arba vaiko šypsena pripildo Jus džiugesio.

Dabar pažiūrėkime į „negatyvų“ stulpelį: kiekvienam negatyviam dalykui sugalvokite po tris teiginius, kurių pirmoje dalyje būtų negatyvios emocijos priežastis, o antroje dalyje – kontrargumentas, prasidedantis žodeliu „užtat“. Pavyzdžiui: „Aš gyvenu viena, užtat turiu daugiau laisvo laiko sau, užtat galiu miegoti lovoje su šuniu, užtat man nereikia rūpintis maisto gamyba“. Toks pratimas išmokys Jus pamatyti pozityvius dalykus net pačiose nemaloniausiose situacijose.

Pažiūrėkime į „pozityvųjį“ stulpelį. Prie kiekvieno dalyko parašykite po tris teiginius, kurie dar labiau paryškintų pozityvaus dalyko privalumus. Pavyzdžiui, jeigu rašėte, kad pozityvias emocijas Jums kelia vaikai, parašykite kas dar gero iš to, kad turite vaikų: „Vaikai neleidžia man pasijusti vieniša, jie stiprina mūsų su vyru santykius, jie suteikia man prasmę gyventi“. Tokia formuluotė padidins Jūsų pasitikėjimą savimi ir suteiks dar daugiau šviesių spalvų Jūsų gyvenimui!

Patiekalas Nr.3 „Kuo daugiau, tuo geriau“

Kuo daugiau sugalvosite būdų save pradžiuginti, tuo geriau jausitės. Ir nesakykite, kad savęs lepinimas brangiai kainuoja! Yra dalykų, kurie nekainuoja nieko, išskyrus Jūsų norą ir pastangas.

Tad kuo galime save pradžiuginti pavasarį?

JAV mokslininkai ištyrė buvimo gryname ore įtaką nuotaikai ir protiniams gebėjimams. Rezultatai buvo akivaizdūs – tie, kurie kasdien lauke praleisdavo bent 45 min., pasižymėjo geresne nuotaika ir greičiau įsisavindavo naują informaciją negu tie, kurie visą dieną būdavo patalpoje. Todėl būtinai praleiskite daugiau laiko gryname ore. Prisiminkite savo mėgstamą kavinę, kuri turi lauko terasą, arba tiesiog gražią vietą gamtoje, kurioje Jums patikdavo leisti laiką.

Pavasaris mums dovanoja ne tik avitaminozę, bet ir šviežius sezoninius produktus – nuo ridikėlių iki špinatų. Koks patiekalas Jums siejasi su pavasariu? Pasigaminkite lengvą vakarienę ir mėgaukitės „pavasario“ skoniu.

Gėlės – tai dar vienas dalykas, kuris simbolizuoja pavasarį. Žibuoklės, krokai, snieguolės, pakalnutės, hiacintai, frezijos... Pradžiuginkite save gėlėmis ir nesvarbu ar prisiskinsite jų patys, ar nusipirksite parduotuvėje. Svarbu, kad Jūsų namuose pakviptų pavasariu!

Peržiūrėkite savo garderobą: išsirinkite aksesuarus, kurie, Jūsų manymu, būtini pavasario palydovai. Tai gali būti skarelė, šalikėlis ar galvos apdangalas. Galite pasigaminti patys ką nors unikalaus ir gražaus.

Ir nepamirškite pagrindinio dalyko – šypsenos! Kaip mėgdavo sakyti grožio imperijos įkūrėja Estee Lauder: „Laiminga šypsena puošia moterį labiau nei bet kokia kosmetika“. Ir ji žinojo, ką sako! Tereikia nusišypsoti ir dingsta nuovargis, akys ima spindėti, pasaulis nušvinta kitomis spalvomis.

Mes linkime, kad Jūsų gyvenime būtų kuo daugiau priežasčių šypsotis. Ir kad Jūsų šypsena būtų nuoširdi ir laiminga! Su pavasariu! Ir šalin pavasarinę depresiją!

 

TESTAS „Kaip sužinoti, ar esu linkusi(-ęs) į pavasarinę depresiją?“

Garsiai ištarkite: „Pavasaris!“ ir greitai surašykite visus dalykus, kurie jums atėjo į galvą, ištarus minėtą žodį (kiekvieną žodį rašykite iš naujos eilutės). Trumpam atsitraukite ir po kokių 10 min. sugrįžkite. Prie kiekvieno žodžio surašykite emocijas, kurios siejasi su parašytu žodžiu. Surašėte? Kokios emocijos vyrauja? Pozityvios ar negatyvios? Būtent surašytos emocijos ir yra Jūsų palydovės pavasarį. Būtent taip Jūs dažniausiai jaučiatės šiuo metų laiku. Jeigu visos emocijos pozityvios – pavasarinė depresija Jums negresia!

 

Psichologė Laura Bratikaitė
www.seimospsichologas.lt


Sezoninė depresija Pavasarinė depresija Depresijos simptomai Depresijos priežastys Depresijos profilaktika Depresijos prevencija Avitaminozė Stresas Psichologas Vilniuje Psichologinė pagalba Psichologo konsultacijos